söndag 29 november 2009

Första advent today...nu börjar det närma sig!!

Alvin har väntat på denna dag länge nu, att vi ska tända det första ljuset...han har inte riktigt fattat varför vi haft 4 otända ljus...och efter idag har han lite svårt att förstå varför vi har 3 otända ljus nu när vi ändå tände det första :D
Jag har sen jag var pyttepytte vart uppe på kyrkans barntimmar i Solberga kyrka, och jag har så många fina minnen, framförallt om julen där ifrån. Inte konstigt att jag tycker att det är så mysigt att var där upp med kottarna nu :)
När jag sen var gammal nog att börja på Torsdagspysslet så fick man vara med på Luciatåget som var för syföreningen eller syjuntan som alla kallade dem :)
Man övade någon gång för att sen träffas en timme innan själva tåget och då var det kaos! Alla skulle hitta ens saker, nattlinnen skulle vara fina och strukna och allt glitter skulle sitta på plats. Så kom de det året då man fick vara LUCIAN då var verkligen nerverna utanpå då skulle man ha ett rött band och om man var riktigt stor så fick man riktiga ljus i håret (detta var stort hehe)
iallfall...
Idag vet jag inte riktigt vad jag står i alla såna däringa frågor...men en sak vet jag, att advent, lucia o julsånger som jag sjöng när jag var med i församlingshemmet är idag de allra vackraste julsångerna som finns!
och den som väcker de finaste minnena är denna:

Adventstid kom till mitt ensamma hus,
jag sätter i staken ett sparat ljus.
Något skall ske bortom frostig advent,
jag väntar en gåva som herren sänt.
Den gåvan är av ett helt annat slag,
än gåvor vi ger till varann var dag.
Öppna din dörr till ditt tillstängda hus,
så lyser i mörkret ett litet ljus.
Mmm..önskar ni kunde höra hur den går med :) ni får helt enkelt ringa till mig för att få höra ;)
Nix nu e vi på väg ut i det fina vädret, hästarna står på dagordningen idag!!
see ya!

1 kommentar:

Botchow sa...

Haha, den sangen har jag sjungit sonder idag :-) Vi spelar in en jul skiva som ska saljas pa julmarknaden nasta helg. 6 timmar, SEX TIMMAR var vi i studion a sjong samma latar om och om igen :-)

Puss pa dej, och Happy first advent :-)