fredag 27 augusti 2010

Inspiration

Läste precis i Annas blogg om pengar, kort beskrivet så undrar hon varför det är så tabu att prata om pengar?? Det satte igång mina funderingar, hur är jag? prata jag om pengar eller är jag en sån där som skruvar på mig när just det samtalsämnet kommer på tal??

Det krävdes en fundering och en stund med tvätten för att jag skulle inse att jag är lite både och! Jag skruvar allt på mig när det kommer till pengar men inte för att jag inte tycker att man ska tala om pengar utan för att jag tycker det är så sablans tråkigt, varför slösa tid på det, att prata om någon annans pengar eller framför allt köp? Vill man berätta för mig att man köpt en bra grej för ett bra pris, får man självklart det för att tipsa att det kanske skulle vart nåt för dig/er men ibland känns de som att folk bara berättar för att just berätta... ja menar man kan ju faktiskt berätta att man ska åka på resa utan att ta upp vad den kostade, eller en ny tv, bil, dator...vill jag veta det så frågar jag ju självklart! Det är min mening, så kanske kan det verka som att jag inte gillar att prata om pengar, vem vet!? inte jag, för det är bara den som lyssnar som kan uppfatta mig just då...men iallfall å andra sidan så kan jag stå rakt medans jag säger att min lön som pers ass ligger på 21900 på heltid, och att jag gärna haft lite mer pengar varje månad på kontot men inte alls är beredd att lägga tiden från mina barn mm på att skaffa mig utbildning eller liknande för att få mer i månaden...inte nu iallafall...

Jaja...iallafall...då kan man ju se det på ett helt annat sätt, allt är inte svart eller vitt, alltså-antingen så pratar man om pengar eller så tycker man det är tabu...utan det kan vara en orsak till, att man tycker det är tråkigt eller en fjärde orsak kanske, att det är ett känsligt ämne för just den personen?? ja det kan säkert kommas på fler orsaker...tankar känslor och tycken är inte som baken-delad två gånger utan mer som en god kaka, delad massor av gånger =)

Inga kommentarer: